Nieuws

Unilever plaatst 's werelds eerste ‘glow in the dark’ logo op Hive-gebouw

Gepubliceerd op
26 maart 2021

Unilever heeft sinds vorige week een logo-bewegwijzering die oplicht in het donker en daarbij geen elektriciteit verbruikt. Dit ‘glow in the dark’ logo is gemaakt van fosforescerende pigmenten en is milieu- en mensvriendelijk.

De afgelopen drie jaar heeft Leonard Flendrig - Lead Scientist Structuring bij Unilever - gewerkt aan dit bijzondere project. Gloeiend in de duisternis van Wageningen Campus heeft Hive nu een Unilever bewegwijzering van 9 vierkante meter.

Duurzame werkplek

Hive is ontworpen als een van de meest duurzame gebouwen ter wereld. Zonnepanelen, duurzame materialen en hergebruikt toiletwater zijn voorbeelden van de duurzame aspecten waarop Hive is gebouwd. In 2017 sloot Leonard zich aan bij een Sustainability Workstream waarin ideeën ontstonden om van het nieuwe Foods Innovation Centre in Wageningen (Hive) de meest duurzame werkplek te maken. Het viel hem op dat er over de hele wereld miljarden elektrisch verlichte bedrijfsborden en reclameborden zijn die dag in dag uit elektriciteit verbruiken, het nachtleven van dieren verstoren en geld kosten. Hij ging vervolgens de uitdaging aan om in zijn vrije tijd aan een oplossing te werken.

Van logo naar Startup

Drie jaar vol uitdagingen later ('s nachts gloeiende materialen testen met zijn 77-jarige zwager en ex-Greenpeace-medewerker en de Brexit) heeft Unilever eindelijk 's werelds eerste glow-in-the-dark-bedrijfsbord dat geen elektriciteit verbruikt en alleen wordt gevoed door daglicht. Met behulp van fosforescerende pigmenten gaat het mee met het weer: Het laat het iets minder licht zien op sombere dagen en een fel licht op zonnige dagen.

Veilig voor het milieu

Fosforescerende materialen zijn veilig voor het milieu en kunnen overdag licht absorberen en na zonsondergang weer afgeven. Net als windmolens en zonnepanelen volgen hun prestaties het weer en seizoensveranderingen. Door de allernieuwste technologieën te combineren gloeit het logo 's nachts visueel in de aanwezigheid van kunstmatige lichtbronnen van gebouwen en straatverlichting. Tijdens de nacht vervaagt de gloed op natuurlijke wijze zonder het nachtleven van dieren te verstoren.

Leonard Flendrig besloot om van dit succes een bedrijf te maken. Zijn startup NaturalGlow Signage biedt een milieuvriendelijke manier om bedrijfsborden te verlichten op basis van fosforescentie, zoals glow-in-the-dark ook wel wordt genoemd.