Nieuws

Wageningen campus studentenexpeditie 2023

Gepubliceerd op
18 december 2023

Op woensdag 13 en donderdag 14 december openden vijftien organisaties op Wageningen Campus hun deuren voor studenten. Dit unieke en succesvolle evenement, georganiseerd door het Wageningen Campus team, gaf studenten een waardevolle kans om inzicht te krijgen in de verschillende manieren waarop deze organisaties impact creëren op de campus.

Elke organisatie bood, binnen de beperkte tijd van een uur, rondleidingen, presentaties en verschillende interactieve formats aan om studenten kennis te laten maken met hun missies, waarden en activiteiten. De organisaties erkenden het belang van de volgende generatie professionals, terwijl studenten de kans kregen om te begrijpen hoe hun eigen vaardigheden en ambities zouden kunnen aansluiten bij de doelen van deze organisaties. Een belangrijk thema in veel van de sessies was daarom de focus op carrière-, scriptie- en stagemogelijkheden.

Arjen van Nieuwenhuijzen van Witteveen & Bos benoemde tijdens zijn presentatie: 'De WUR-campus is een goede locatie om betrokken te zijn met toekomstige werknemers; jullie als studenten!’

Campusgemeenschap

Hieruit blijkt dat het evenement ook als brug functioneerde tussen de academische wereld en het bedrijfsleven, waarbij de relatie tussen Wageningen University en de praktische toepassingen van kennis zichtbaar werd. De openheid en bereidheid van deze organisaties om hun expertise en mogelijkheden te delen benadrukken de voordelen van de Wageningse campus gemeenschap.

De gemeenschapssfeer van het evenement bleek verder uit het enthousiasme van de deelnemende studenten. Er werden veel vragen gesteld over onderwerpen als organisatorische expertise, vacatures, projectdetails, klanten en meer. De campus expeditie was een waardevolle gelegenheid om te netwerken tussen medewerkers en studenten. Studenten toonden hun interesses gericht op potentiële vacatures en stagemogelijkheden, terwijl bedrijven er inspirerende gedachten en vragen van studenten aan overhielden.

Giorgia Zaccheroni, masterstudent Food Quality Management bezocht de presentaties van Upfield, Kalsec en Foodvalley. Ze geeft aan dat ze dankbaar is voor de bezoeken, omdat ze hierdoor een breder begrip heeft gekregen van de organisaties. Alleen een website geeft vaak niet genoeg inzicht.

Impact creëren

Aangezien veel organisaties op de Wageningse campus zich inzetten voor het genereren en kwantificeren van positieve impact, stelden veel studenten zich een cruciale vraag af na hun bezoek: "Welke impact wil ik maken?". Deze vraag werd de 'takeaway' van het evenement en stimuleerde studenten om na te denken over hun persoonlijke ambities en hoe deze aansluiten bij de organisaties die ze bezochten.

Marina Alarcón van FarmTree zei: ‘Het was ook vet om een keer voor studenten te presenteren, omdat we meestal voor professionals pitchen. Dit was een heel ander narratief.’

En een speciaal woord van dank aan de organisaties die de afgelopen twee dagen hun deuren openden: B-mex, Upfield, VHLgenetics, Witteveen+Bos, Farmtree, Kalsec, NIOO-KNAW, Nutrition and health unit WUR, Agrocares, FoodvalleyNL, Wageningen Food Safety Research, Meta Meta, OnePlanet Research/imec, Surfix Diagnostics en DSM Fermenich/CSK.