Nieuws

Kickstart voor campusbewoner Banabar

Gepubliceerd op
24 februari 2021

Banabar, de startup van oud-WUR-student Marco Mega, schoot in 2019 uit de startblokken. COVID-19 zorgde voor een uitdagend jaar, maar de interesse in zijn organische bananenrepen is onverminderd groot.

In 2018 rondde Marco Mega zijn masterstudie Food technology af in Wageningen. Na zijn studie richtte hij Banabar op: “Als voedingsmiddelentechnoloog experimenteer ik in mijn keuken graag met ingrediënten en texturen. Tijdens mijn studie was ik op een gegeven moment wel klaar met de gangbare mueslirepen die je op de campus kunt kopen. Ik wilde iets met gedroogde banaan doen, omdat ik zo van die smaak hou.

Innovatieve en duurzame producten

Toen schreef Lidl in het kader van de FutureGoods-week een open call uit voor innovatieve en duurzame producten. Ik twijfelde aan deelname, want ik had nog niet eens één definitief concept, maar mijn partner, Shonali Shetty, overtuigde mij. Uiteindelijk stelde ik drie recepten voor.”

Tot zijn verrassing kwam hij de eerste selectieronde door. En daar bleef het niet bij: drie maanden na zijn afstuderen werd hij door Lidl uit tweehonderd startups geselecteerd: “Het was een gekkenhuis: we hadden maar vier maanden de tijd om een producent te vinden, het merk te ontwikkelen, een aantrekkelijke verpakking te ontwerpen en duizenden repen te produceren. Maar het is gelukt: in juni 2019 zijn we de markt opgegaan.”

De keerzijde van bananenteelt

Marco Mega
Marco Mega

Tijdens het experimenteren werd Marco verliefd op de smaak van gedroogde banaan. Gaandeweg ontdekte hij ook de keerzijde ervan: “Om te beginnen is de bananenteelt zeer gevoelig voor twee ziekten, waardoor er grote hoeveelheden bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Daarnaast hebben de arbeiders op de plantages te maken met slechte werkomstandigheden. En de boeren worden door de grote marktspelers financieel uitgeknepen.

Wij kiezen er bewust voor alleen organische ingrediënten te gebruiken. We bieden boeren daarnaast een extra inkomstenbron door alleen bananen te gebruiken die niet aan de kwaliteitseisen voor export voldoen. En we zetten 1% van onze totale inkomsten in om de boeren waarmee we samenwerken te ondersteunen. Minstens even belangrijk is dat we met ons merk consumenten bewust willen maken van de uitdagingen in de bananenteelt. Zij kunnen het verschil maken door te kiezen voor duurzame producten die goed zijn voor het welzijn voor boeren en arbeiders.”

17.000 repen in één week

Lidl zorgde voor een kickstart van Banabar. In één week vlogen 17.000 repen de Lidl-winkels uit. Er volgden veelbelovende gesprekken met andere retailers in binnen- en buitenland. “De dag na de lockdown in maart 2020 zouden we een gesprek hebben met een grote ecologische retailer. We hadden diverse proeverijen en gesprekken bij andere partijen staan. Door corona maakte de markt een pas op de plaats en werd mijn agenda leeg geveegd. Het afgelopen jaar hebben we gebruikt om te investeren in de lange termijn. Zo hebben we twee smaken aan ons portfolio toegevoegd, hebben we hard gewerkt aan de positionering van ons merk en zijn er goede contacten gelegd met retailers in Scandinavië, Duitsland en Italië. De interesse uit die landen is groot. Sinds kort exporteren we ook naar Zwitserland.”

Wageningen Campus is dé plek

Na zijn studie is Marco Wageningen trouw gebleven: met zijn bedrijf heeft hij een plek op Wageningen Campus gevonden. “Het is dé plek voor een bedrijf als het onze. Mijn ambitie is dat Banabar uitgroeit tot de best verkopende organische reep. In 2022 introduceren we andere producten, naast de repen die we nu maken. Uiteindelijk willen we naar significant minder pesticidengebruik in de bananenteelt en naar een beter welzijn voor bananenboeren en plantage-arbeiders toe. Daar heb je goede contacten voor nodig en die vind je hier op de campus.”